Det blev Marie Dellbrant som fick ta över som marknadschef efter att Jens Reichert gick över till Sverigechef. Nu är hon ansvarig för att förändra Mini till ett mognare varumärke.

Det är inte första gången som Marie Dellbrant arbetar med Mini. Hon jobbade med varumärket i samband med att varumärket lanserades i Sverige. Nu har hon flyttat från BMW motorcyklar för att ta hand om den nya kommunikationsstrategin.

Tanken är att varumärket ska upplevas som mer moget, sofistikerat och autentiskt. För att uppnå detta ska de bland annat byta typsnitt, skifta färg i marknadsföringen från svart till vitt och satsa mer på att synas på rätt tid och rätt plats istället för en bredare marknadsstrategi.

Dessutom har de prioriterat om sina samarbetspartners. De har till exempel sagt upp partnerskapet med Red Bull och ska leta nya, mer passande partnerskap med varumärken som passar den nya målgruppen.

– Målgruppen befinner sig i 40 års-åldern, säger Marie Dellbrant till Resumé. Tidigare har vi kanske gått mot en för ung målgrupp. Vi vill nå ut till fler av de som i dag inte kan tänka sig en Mini. De som kanske tycker att det är för mycket leksak. Det är små bilar men samtidigt är de väldigt premium.

Detta skifte kommer ganska oväntat, men kommer som en intressant utveckling för företaget. Frågan är hur de ska kombinera denna nya marknadsstrategi med sin nya sportbil, som fortfarande inte kommit till marknaden.