Autonews.com rapporterar att ett priskrig brutit ut mellan biltillverkare som försöker öka försäljningen av sina elbilar.

Det började när Nissan Motor Co. Sänkte priset på deras elbil Leaf med nästan 42.000 kronor (6.400 dollar) i januari i år. Detta följdes av liknande prissänkningar från Ford och Honda på deras elbilar.

Tidigt denna augusti sänkte även General Motors priset på deras Chevrolet Volt med närmare 32.500 kronor (5000 dollar) i respons på alla dessa prissänkningar. Detta trots att bilen redan såldes med förlust fast den redan var omkring 100.000 kronor (15.000 dollar) dyrare än Toyotas Prius.

Eftersom försäljningen av elbilar är så liten är det här priskriget ingenting som kommer vinna någon väsentlig mark för något av företagen inom den närmaste framtiden. Trots sänkta priser och rasande teknologisk utveckling utgör elbilar och hybrider en försvinnande liten del av den amerikanska bilmarknaden. Bilmarknadsanalytiker på företaget LMC Automotive rapporterar att renodlade elbilar som Leaf och Tesla Motors Inc.'s Model S, kommer ligga på under 1 procent av marknaden så sent om 2020.

Trots detta investerar biltillverkare miljoner i att uveckla nya lösningar för alternativenergi, för att på så vis förbättra materialeffektiviteten och minska trycket på miljön, trots att bilåtervinningen tar reda på en hel del av resurserna. Till exempel har Toyota planerat att visa en hybrid sportbil i Frankfurt denna september, och Tesla Motors Inc. har gjort första vinsten på 10 år, och rapporterar stabil ekonomi och god framtidsutsikt.

Mycket av det här pekar på att vi rör oss emot en allt mer eldriven framtid inom transportsektorn, men som ELIS rapport nyligen visade har teknologin fortfarande en lång väg att gå innan den kan övertyga gemene man att investera i den. Teknologin är fortfarande för svårtillgänglig och saknar infrastruktur, samt att priserna fortfarande är för höga. Det man huvudsakligen kan tjäna på med en elbil är att man slipper regelbundna utgifter vid bensinpumpen, men om man jämför de billigaste elbilarna med motsvarande bensindrivna kan det ännu ta upp till tio år innan prisskillnaden faktiskt jämnar ut sig.